صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

صدایی دیگر = ده نگێکی جیاواز

تماس بانویسنده ازطریق ایمیل:tarikeredemokrat@yahoo.com


احتمال انشعابی دیگر در حدکا

امیر لایقی:به دنبال انتشار خبر توقیف تنها رسانه‌ی کُرمانج زبان حدکا به نام آگری، کُرمانج زبانان بدنه و رهبری حدکا به طور مصمم بر این امر واقف آمده‌اند که کُرمانج‌ها را نیز انشعابی لازم است. چند روز پیش در پی انتشار این خبر توسط چند تن از سرشناسان و دلسوزان حزبی در کشور دانمارک، شایعه‌ی گسترده‌ای در بدنه و رهبری حزب دمکرات کردستان ایران پدیدار گردید که آن هم عدم استفاده‌ی حزب در رسانه‌ی خود از لهجه‌ی کُرمانجی و کنار گذاشتن آن برای همیشه بود. شایعه تا جایی بالا گرفت که مصطفی هجری دبیر کل حزب چند تن از افراد کُرمانج زبان باسابقه‌ی حزب را فراخوانده و با آنها به مشورت پرداخت. گویی این بار بر دبیر کل بارز آمد که انشعابی دیگر در راه است و باید چاره‌اش را جست.
دو روز سپری گردید و یکی از یار و یاوران همیشگی مصطفی هجری همان کسی که همیشه در سخنان خود به الفاظ مصطفی هجری مانند مصداقی برای شیوایی سخن استفاده میکند، سَربَست ارومیه، در نامه‌ای سرگشاده به کاووس عزیزی و دیار مولایی که اقدام به انتشار خبر توقیف آگری کرده بودند نوشت: شما تا قبل از ترک صفوف حزب و اقامت در کشورهای خارجی چپ و راست خود را یاد نگرفته بودید حال چه شده که مصلحت حزبی را شما تعین میکنید. گفتنی است سَربَست یکی از افرادی است که با گذشت تنها چند سال در حزب دمکرات توانسته است رده‌ی کادری خود را به سه برساند. این در حالی است که بسیارند کسانی که چند دهه در حدکا خدمت کرده‌اند ولی تاکنون نیز کما فی السابق پیشمرگ بوده و هنوز کادر رده‌ی چهار نیز به آنها داده نشده چه رسد به این که به رهبری و کادر سومی نزدیک شوند. راستی چه برداشتی میتوان از سخنان آقای سَربَست ارومیه کرد  به غیر از این که خوش خدمتی به مصطفی هجری برای نزدیکی بیش از پیش به وی باشد
این در جالی است که تنها رسانه‌ی ماهواره‌ای حزب به نام تیشک هم از دو سال و نیم پیش، پخش زنده‌ی برنامه‌های کُرمانجی را وداع گفته است. با وجود آن که چند تن از دلسوزان حزبی در خارج و از آن جمله دکتر میرو علیار به آقای حسن شرفی و محمد نظیف قادری اعلام داشتند: تعطیلی بخش کُرمانجی تیشک یعنی از دست دادن تمام تشکیلات مخفی حزب در شهرهای شمالی کردستان ایران یعنی محدوده‌ای از ارومیه تا چالدران. دکتر میرو کسی است که پس از انتخاب وی به عنوان عضو دفتر سیاسی و کمیته‌ی مرکزی حدکا دست از زندگی اروپایی برداشته و به صفوف حزب پیوست و در کویه ساکن شد.
بعد از پخش خبر توقیف آگری به دستور مسئولان پایه بلند حزبی احتمال انشعاب کُرمانج‌ها از حدکا شدت گرفته و بسیاری از کادر و پیشمرگان و اعضای رهبری و نیز دوستان حزبی در خارج از کشور، غم تعطیلی بخش کُرمانجی تیشک را دوباره به یاد آوردند و مصرانه پافشاری میکنند که باید این مسئله پیگیری شود. و یکی از راه چاره‌هایی که از جانب یکی از اعضای کمیته‌ی مرکزی کُرمانج زبان پیشنهاد شده است همانا انشعاب است.
راستی اگر کُرمانج زبانان از حدکا انشعاب کنند به آنها چه خواهند گفت. به منشعبین کنگره‌ی سیزده که دوستان پیشین خطاب کردند و امکان دارد به کُرمانج‌های منشعب نیز دوستان بعدی لقب داده شود. انشعابی که در پی بی توجهی به خواسته‌های مردمی مانند خوره به جان حزب دمکرات افتاده بدون شک خسارت زیادی به این حزب وارد آورده و می آورد. به قول آقای مصطفی هجری دوستان پیشین حزب ره به کجا بردند.منشعبین پیشین در واقع به جز چند نمونه مخالفت با کارکردهای مصطفی هجری جرم دیگری نداشتند اما به دوستان پیشین مبدل شدند. لکن این یک دروغ محض است که بگوییم ره به کجا بردند. زیرا همه‌ی سیاست‌مداران بیگانه‌ی دوست حزب، هر دوی این احزاب یعنی حدک و حدکا را به رسمیت میشناسند. نمونه‌ی بارز آن هم ملاقات همزمان ژرار شالیان سیاستمدار اروپایی در چند روز گذشته از دفتر سیاسی حدک و دفتر سیاسی حدکا  است.
البته مصطفی هجری قبل از کنگره‌ی پانزدهم خودش نیز به این امر پی برده بود که احتمال انشعاب کُرمانج‌ها در داخل حزب اوج گرفته است و در پی یافتن راه چاره‌ای بر آمد تا این که بعد از دومین نشست کمیته‌ی مرکزی از زمان پایان کنگره، رستم جهانگیری که کُرمانج زبان است را به سمت مسئولیت ارگان سیاسی نظامی حزب در آورد. البته این در حالی بود که قدرت و اختیار سیاسی نظامی حزب را در سیطره‌ی کریم پرویزی قرار داد تا با این کار، غم عزل کاوه بهرامی نیز از دل هورام‌ها به در آید و رستم جهانگیری نیز در سمت  سمبلیک سیاسی نظامی مشغول خدمت باشد. میدانیم که کریم پرویزی دو رگه بوده و یکی از والدینش هورام و دیگری سوران زبان هستند. در واقع مصطفی هجری میخواست با یک تیر دو نشان بزند لکن با این کار و نیز در پی توقیف آگری و یادآوری دوباره‌ی تعطیلی بخش کُرمانجی تیشک تی وی زخم کُرمانج‌ها را شدت داده و اصرارشان بر انشعاب بیشتر شد.
از جیب و جان که برآید این همه انشعاب کز عهده‌ی خرجش به در آید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



+ نوشته شده در 10 / 9 / 1391برچسب:, ساعت توسط دابراو |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


ده نگێکی جیاواز له ناو حیزبی دێموکرات صدایی متفاوت از درون حزب دمکرات

آرشیو

نویسندگان

پیوند های وبلاگ

لینک های روزانه

امکانات

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 329
بازدید کل : 219620
تعداد مطالب : 226
تعداد نظرات : 156
تعداد آنلاین : 1


خدمات وبلاگ نویسان
قالب وبلاگ - یاس تم

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ tarikere محفوظ می باشد.
قالب وبلاگ - بازی آنلاین - طراحی سایت

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب